2009. február 2., hétfő

a lecke

több dologgal is szeretnék foglalkozni, majd az idő megoldja a problémámat, nehogy elfelejtsem, az egyik a fotográfia kontárjai, a másik a hétvégi ruházat a bulikban és hát most harmadikként képbe jött A LECKE. lehetne akár egy regénycím is , de sajnos nem az, és azzal, hogy pontot tettem kivételesen a mondat végére, erőt akartam adni a szónak, egyszerűen félelmetes , ami zajlik az iskolákban, és jelen esetben nem a tanárokkal van problémám, hanem a tankönyvek íróival, készítőivel, akik azt hiszik magukról, hogy a 10 éves gyermekek ugyanúgy gondolkodnak, mint ők, pedig nagyon nem, és teszem hozzá, hogy a tudásuk sem hozható egy szintre, bár szerintem néhány gyermek értelmesebb, mint ők, most két példával szeretném olvasóimnak illusztrálni e felvetés igazságtartalmát, tehát MAGYAR NYELVTAN a tantárgy, A LECKE a következő:
Melyik dátum, melyik eseményhez kapcsolódik? Kösd össze őket!

1848.március 15.---a magyar sereg Muhinál harcolt a tatárok ellen.

1241.április 11. ---az egri várban a törökök elleni harcra készülődtek.

1552.szeptember 9. ---a márciusi ifjak vezetésével győzött a forradalom.

gyermekem továbbra is 10 ( tíz ) éves, 4. osztályos, és még nem tanult történelmet!!!
ennek ellenére figyelt az ünnepségeken, vagy logikai alapon /március/ jól összekötötte a megfelelő sorokat, majd megakadt. bár rengeteget olvastunk neki mondákat, regéket, meséket, a másik kettőt nem tudta megoldani, segítettünk neki, gyakorolja csak az informatikát, nézze meg a számítógépen, majd miután segítségünkkel rátalált a lényegre, elmeséltük neki a történelem ezen eseményekre vonatkozó szakaszait, persze úgy, hogy egy 10 esztendős gyermek fölfogja.
első feladat megoldva.
ám jött a második feladat, mely már a szülőknek, testvéreknek, számítógépnek is komolyabb gondot okozott.
íme:
Írj egy-egy mondatot a képeken látható eseményekről úgy, hogy
a dátum is szerepeljen benne!
erről a három képről van szó, gyermekem még mindig 10 éves,- bár negyven perccel öregebb- a méret a könyvben az első kép méretével egyezik, aki elsőre megállapítja szemüveg és nagyító nélkül, hogy ki, miről, de leginkább mikor festette, szóljon, kap tőlem egy sportszeletet, (persze Áfin kívül) a második és a harmadik leküzdhető volt Székely Bertalan műveit ismerve /Magyar Nemzeti Galéria/ szóval a google-ban rákerestem a Magyar-Török csatákra festményeken, és hosszas keresés után megtaláltam Johann Peter Krafft 1825-ben festett képét, melynek címe: Zrínyi kirohanása Szigetvárból (1.kép), de engem ez nem nyugtatott meg, mert logikai alapon arra jutottam, hogy e-helyett inkább még egy Székely Bertalan festménynek kellett volna reprodukálva helyt adni e nagyszerű nyelvtankönyvben, mert három a magyar igazság, meg még arra is, hogy a könyv alkotói is nyilván inkább Székely Bertalan utolsó, 1879-ben befejezett nagyobb művét szerették volna látni , melynek címe: Zrínyi kirohanása /itt látható/
érdekesek ezek az "apró" tévedések, de úgy gondolom, hogy a tananyag hiába A KELTEZÉS HELYESÍRÁSA, akkor sem így kellene ezt tanítani a gyermekeknek, nem a tankönyv készítői által okozott hibákkal spékelve, és ráadásul úgy, hogy a szülőknek adják fel a leckét otthonra, mert abból a gyerekek úgysem tanulnak semmit.

2 megjegyzés:

Rónay Gabi írta...

Na, de a szülő mennyit tanul...!!! :-) Türelmet... Nekünk más jellegű problémáink vannak - tekintve, hogy a waldorf iskolákban tankönyvet alig-alig használnak (lehet, hogy nem is baj? Rékáéknak hiányzik, így én veszek neki egyet-egyet, jól megválogatva, amire ráveti magát és rejtvényfejtés gyanánt kábé három hónap alatt megoldja - matek) Viszont tényszerű tudás alig, és lányo szerint túl sokat kell rajzolni... és azt is meg lehet unni... szegény... és én ezért írattam őt waldorf iskolába. Mert én szeretek rajzolni és nekem hiányzott anno... nagyon-nagyon. És ő alapos és három óráig rajzol mindent... a múltkor átvállaltam tőle a farkas szőrének megalkotását, ha befejezi a vasalást. Átvállalta. Hát... asszem úgyis tőlünk tanulják a legtöbbet. Sajnos és szerencsére... úgyhogy, csak bosszankodj tovább GéGé, abban Te igazán önmagad vagy, kedvesen és jól csinálod... - én nagyon bírom - úgyis tőletek lesz Veronika igazi ember. Khm :-) Izé :-)

Névtelen írta...

Hát, hogy ne tanulna! Lehet, hogy "tantónéni" nem tudja, és feladja házi feladatnak, hátha a szülőtől megtanulja a gyermek. És így.

egy "tantónéni"